Не проси помощи у ведьм - в котел угодишь...
Вчера я после трех часов напряженного преодоления последней сотни страниц наконец-то дочитала "French Lieutenant's woman". Вывод один: Фаулз великолепен. Во всяком случае это первая книга, где я сталкиваюсь с тремя (!) равноценными, равновероятными концовками. Книга, в которой судьба героев решается подбрасыванием монетки... Судите сами:
...Fiction usually pretends to conform the reality: the writer puts the comfliction wants in the ring and then describes the fight - but in fact fies the fight, letting that wand he himself favors win. And we judge writers of fiction both by the skill they show in fixing the fights (in other words, in persauding us that they were not fixed) and by the kind of fighter they fix in favor of: the good one, the tragic one, the evil one, the funny one and so one.
But the chief argument for fight-fixing is to show one's readers what one thinks of the world around one - whether one is a pessimist, an optimist, what you will. <...>
So I continue to stare at Charles (*main hero) and see no reason this time for fixing the fight upon which he is about to engage. That leaves me with two alternatives. I let the fight proceed and take no more than a recording part in it: or I take both sides in it. <...> The only way I can take no part in the fight is to show two versions of it. That leaves me with only one priblem: I cannot give both versions at once, yet whichever is the second will seem, so stromg is the tyranny of the last chapter, the final, the "real" version.
I take my purse from the pocket of my frock coat, I extract a florin, I rest it on my right thumbnail, I flick it, spinning, two feet into the air and catch it im my left hand.
So be it.

Так мудро и так просто. У Фаулза очень много красивых литературных приёмов. Если в большинстве книг, мы часто ощущаем только незримое присутствие автора, то здесь перед нами вполне конкретный человек. Он даёт нам понять, что и сам не знает, что произойдёт в следующий момент. Вот заодно нашла небольшое эссе-анализ последних глав, для любопытных) На английском.

essay

Таким образом, сначала мы получаем more or less 'optimistic', а потом 'pessimistic' ending. Предоставляя читателю право выбора, Фаулз пишет: "But what you must not think is that this is a less plausible ending to their story". Конечно, мне хотелось, чтобы всё закончилось более или менее хорошо, я вообще за мир во всём мире. Честно говоря, я и не думала, что привязалась к героям, но фактически книга так меня поглотила, что я по-настоящему переживала и за Чарльза, и за Сару, которая по большому счёту так и осталась для меня enigm'ой...

@темы: Книги